Krašto apsaugos ministerija pradeda derybas dėl naujos kartos karinių transporto orlaivių įsigijimo. Sprendimas priimtas užbaigus trijų aviacijos kompanijų siūlytų orlaivių vertinimą, atliktą pagal rinkos analizės metu surinktą informaciją.
Lietuvos iškeltus kriterijus geriausiai atitiko bendrovės „Embraer Defense & Security“ siūlomas orlaivis C-390 „Millennium“. Šio tipo orlaiviai planuojami kaip papildymas šiuo metu turimiems C-27J „Spartan“ lėktuvams. Jie iš esmės sustiprins Karinių oro pajėgų pajėgumus ir užtikrins aukštą Lietuvos gynybos sąveikumą su NATO partneriais.
Vertinimo metu buvo remtasi Lietuvos kariuomenės suformuluotais operaciniais reikalavimais orlaiviams, taip pat atsižvelgta į orlaivių ekologinius ir ekonominius parametrus, pristatymo terminus bei pramoninio bendradarbiavimo potencialą – gamintojų pasirengimą bendradarbiauti su Lietuvoje veikiančiomis įmonėmis ir mokslo institucijomis.
„Įsigydami naujos kartos karinius orlaivius įgyjame ir strateginę karių perkėlimo galimybę, kurios itin trūksta NATO sąjungininkams Europoje. Toks poreikis buvo ne kartą akcentuotas NATO susitikimuose. Nauji kariniai orlaiviai leis mums greičiau, toliau ir ekonomiškiau perkelti savo karius bei įrangą, o kartu stiprins bendrą Aljanso atgrasymo potencialą. Karinis orlaivis turi gebėti gabenti didesnius krovinius, veikti ilgesniais nuotoliais ir būti suderinamas su NATO standartais, kad Lietuva galėtų visavertiškai dalyvauti bendrose misijose“, – pabrėžia krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė.
Pasak ministrės, pasirinkimą lėmė ne tik orlaivio techniniai pajėgumai, bet ir pristatymo greitis.
„Puikiai matome kaip greitai gali prireikti rimtesnių pajėgumų – kad ir dabartinėje situacijoje, kai reikia transportuoti žmones iš nesaugios teritorijos ar vykdyti kitas skubias misijas. Galimybė sustiprinti Karines oro pajėgas per artimiausius trejus, ne dešimtį metų – svarbus veiksnys,”– pastebėjo ministrė Lietuvos kariuomenei su kitomis institucijomis vykdant operaciją dėl Izraelyje esančių tautiečių evakuacijos.
Taip pat C-390 „Millennium“ kariniai orlaiviai pasižymi efektyvesnėmis degalų sąnaudomis, mažesne tarša bei tylesniais reaktyviniai varikliai. Dėl panašių priežiūros ciklų į civilinius orlaivius, šie lėktuvai gali būti efektyviai eksploatuojami tiek taikos, tiek krizės metu. Taip pat svarbus buvo gamintojo įsipareigojimas prisidėti prie Lietuvos gynybos sektoriaus stiprinimo per pramoninį bendradarbiavimą.
C-390 tipo orlaivius jau yra įsigiję ir papildomai planuoja įsigyti Portugalija ir Nyderlandai, įsigijimą planuoja Slovakija, Vengrija, Austrija, Čekija ir Švedija.
Šiuo metu Lietuvos kariuomenės Karinės oro pajėgos naudoja tris italų gamintojo „Alenia Aeromacchi“ transporto orlaivius C-27J „Spartan“. Jie pasitelkiami karių ir krovinių pervežimui, mokomiesiems skrydžiams, desantavimo operacijoms, medicininei evakuacijai, svarbių asmenų transportavimui bei kitoms specialiosioms užduotims vykdyti.
Plačiau apie orlaivį „Embraer C-390 Millennium“
Tai naujos kartos daugiafunkcis karinis transporto orlaivis, pradėtas gaminti 2017 metus. Jis pasižymi modernumu, gali vykdyti platų užduočių spektrą – nuo krovinių ir karių gabenimo iki kuro papildymo ore, paieškos ir gelbėjimo, gaisrų gesinimo ar žvalgybos operacijų. Dėl savo universalumo C-390 yra laikomas vienu pažangiausių savo klasės orlaivių.
Orlaivis gali gabenti iki 23 tonų krovinio, skristi iki 870 km/h greičiu, o veikimo nuotolis su maksimaliu kroviniu siekia apie 2500 kilometrų. Maksimalus skrydžio atstumas – daugiau nei 7000 kilometrų. Lyginant su kitais transporto orlaiviais, C-390 yra greitesnis, gabena didesnį krovinį ir reikalauja mažiau priežiūros, taip užtikrindamas didesnį parengties lygį ir efektyvumą. Taip pat šis orlaivis gali atlikti ir papildomas misijas, tokias kaip kuro papildymas ore, gaisrų gesinimas, žvalgyba iš oro, paieškos ir gelbėjimo operacijos ir kt.
Ypač svarbus aspektas – kuro papildymo ore galimybė, kurios šiuo metu NATO kontekste labai trūksta. Šio pajėgumo vystymas Lietuvoje sustiprintų Lietuvos indėlį į NATO oro pajėgas, padidintų operacinį lankstumą ir leistų aktyviau dalyvauti tarptautinėse pratybose bei bendradarbiauti su sąjungininkais.
Orlaivis atitinka griežtus tvarumo ir triukšmo reikalavimus. Naudojami modernūs „Pratt & Whitney“ varikliai pasižymi mažesniu degalų sunaudojimu ir triukšmo lygiu, atitinka ICAO standartus ir leidžia C-390 vykdyti skrydžius netoli gyvenamųjų vietovių ar civiliuose oro uostuose.
„Embraer C-390“ preliminari pasiūlyta kaina yra patrauklesnė lyginant su kitais orlaiviais, taip pat šis orlaivis pasižymi mažesnėmis eksploatacinėmis išlaidomis. Ilgesni techninės priežiūros intervalai ir mažesnis priežiūros poreikis leidžia valstybėms sumažinti bendrą eksploatacijos kainą per visą orlaivio naudojimo laikotarpį.
Gamintojo nuotr.